German Painter, 1858-1925
German painter and writer. He grew up on his family's farm and tannery. As a child he showed interest in art, taking informal lessons in drawing from a local carpenter and caricaturing his primary school teachers. Corinth's father sent him to secondary school in the nearby city of K?nigsberg (now Kaliningrad), where he lived with his widowed aunt. A superstitious woman fond of story-telling, she possessed what Corinth later described as a coarse temperament and an unrestrained, 'demonic' humour. These qualities and his aunt's bohemian acquaintances, including fortune-tellers and soothsayers, fascinated the young Corinth, accustomed to his more reserved parents. Related Paintings of Lovis Corinth :. | Bluhender Bauerngarten | Emperor-s Day in Hamburg | Flieder im Glaskrug | Chrysanthemums and Roses in a | Frauengruppe | Related Artists:
georg von rosenJohan Georg Otto von Rosen, född 13 februari 1843 i Paris, död 1923 i Stockholm, var en svensk konstnär och greve av ätten von Rosen. Han målade i den akademiska stilen, till stor del historiemåleri och porträtt. Han var professor vid Konstakademien 1880-1908 och dess direktör 1881-1887 samt 1893-1899. Som konstakademiens direktör kom han i stark konflikt med den nya generation av konstnärer som krävde reformer av akademiens utbildning och utställningsverksamhet, de så kallade opponenterna.
Georg von Rosen föddes i Paris 1843 som son till generalkonsuln greve Adolf Eugene von Rosen (kallad "de svenska järnvägarnas fader") och hans hustru Euphrosyne Rizo-Rangabe. Hans första levnadsår förflöt i Paris, varifrån familjen flydde till Sverige under februarirevolutionen 1848. Han studerade 1855-1861 vid Konstakademien i Stockholm. 1862 besökte Rosen världsutställningen i London där han lärde känna belgaren Henri Leys' arbeten, målningar med scener från medeltiden och renässansen målade i ålderdomlig stil. Dessa verk gjorde ett stort intryck på von Rosen. Han skrev själv
Stående hvarje dag i flere timmar, försjunken i åskådandet af dessa om en snart sagdt öfvermänsklig intuition vittnande bilder, som likväl flertalet i den stora hopen med likgiltighet skred förbi, drömde jag mig tillbaka in i en hänsvunnen tid och för mina yttre ögon försvann hela den öfriga utställningen, den omgifvande mängden, ja hela den existerande verlden! Då jag lemnade London, var jag på 14 dagar vorden 300 år äldre.
Rosen uppsökte följande året mästaren i Antwerpen och tillbringade en tid i hans umgänge och i hans atelje. Återkommen till Sverige, inspirerad av mötet, målade han Sten Sture d.ä. intåg i Stockholm. Den medeltida stadsmiljön med det noggranna återgivandet av stenläggningen och den närmast osannolika rikedomen på byggnadsdetaljer känns igen från Leys målningar. von Rosen belönades med kunglig medalj för målningen, och blev hyllad och uppskattad av Oscar II på grund av bildspråket, som i hög grad uttryckte den oscarianska epokens ideal. Samma år begav han sig ut på resa och besökte Egypten, Palestina, Syrien, Osmanska riket, Grekland och Ungern där han studerade måleri. 1866 vistades han ett år i Rom och vistades sedan åter hos Leys fram till dennes död 1869. Därefter studerade han i Menchen under Karl Piloty och reste sedan vidare till Italien innan han återkom till Sverige 1871. Efter hemkomsten målade han Erik XIV och Karin Månsdotter.
1872 blev han ledamot av Konstakademien, 1874 blev han vice professor, 1879 kammarherre och 1880 professor i figurteckning och målning. 1881-1887 samt 1893-1899 var han direktör för Akademins läroverk. 1892-1900 var han även ordförande i Nordiska samfundet till bekämpande av det vetenskapliga djurplågeriet, numera Djurens Rätt.
Han avled 1923 och förblev ogift under hela sitt liv.
Delfim da Camarapainted Portrait of Dom Pedro II in 1875
Ciro FerriItalian Baroque Era Painter and Sculptor , ca.1634-1689
was an Italian Baroque sculptor and painter, the chief pupil and successor of Pietro da Cortona. He was born in Rome, where he began working under Cortona and with a team of artists in the extensive fresco decorations of the Quirinal Palace (1656-1659). He collaborated with Cortona and completed for him the extensive frescoed ceilings and other internal decorations begun in the Pitti Palace, Florence (1659-1665). His independent masterpiece is considered an extensive series of scriptural frescoes in the church of Basilica di Santa Maria Maggiore (Bergamo). In addition, also well known is his an altarpiece of St Ambrose Healing the Sick in the church of Sant'Ambrogio della Massima in Rome. In 1670, he began the painting of the cupola of Sant'Agnese in Agone in central Rome, in a style recalling of Lanfranco's work in the dome of Sant'Andrea della Valle; but died before it was completed in 1693 by his successor Sebastiano Corbellini. He executed also a large amount of miscellaneous designs, such as etchings and frontispieces for books; and served as an architect as well. Ferri was appointed to direct the Florentine students in Rome, and Gabbiani was one of his leading pupils. As regards style, Ferri ranks as chief of the grand manner of Cortona, as opposed to the more sober and spare style promulgated by Andrea Sacchi, and continued by Carlo Maratta and others.